Een vernieuwde processing tool met uitbreidingsmogelijkheden

Processingtool Forever Direct

processing-tool-foreverdirect
Forever-direct-logo

Forever Direct is het distributiecentrum van moederbedrijf Forever Living Products, wereldwijd de grootste teler, producent en distributeur van aloë vera producten. Het bedrijf verkoopt alles met aloë vera: van drankjes en voedingssupplementen tot huidverzorging en proteïneshakes. Forever Living Products verkoopt haar producten niet zelf, maar werkt met wederverkopers. Forever Direct is dan ook verantwoordelijk voor de distributie van bestellingen naar ruim 100 landen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika en verzendt ruim 1,5 miljoen dozen per jaar. Belangrijk dus dat de bestellingen die binnenkomen goed, snel en correct verwerkt worden.

Het oude systeem voldoet niet meer aan de eisen

Het probleem van Forever Direct

Alle producten en bestellingen van Forever Direct worden vanuit Nederland gedistribueerd naar ruim 100 landen. Voor alle processen die bij een binnenkomende order komen kijken, is een ‘bulk processing tool’ bedacht. Een order wordt geplaatst, komt in de tool, wordt inzichtelijk gemaakt in de planning voor verschillende afdelingen en ook de documenten en extra opmerkingen die eventueel nodig zijn, worden toegevoegd. Na de tool een aantal jaar te hebben gebruikt, was deze verouderd. Het systeem was niet meer stabiel, klapte er af en toe uit en voldeed niet meer aan de eisen. De vraag aan Covadis was of wij een nieuwe versie van de tool konden bouwen.

forever-direct-medewerker
Een vernieuwde tool, en meer

De oplossing van Covadis

De nieuwe versie van de tool is stabiel, heeft een verbeterde vormgeving en ook wat betreft toegangsrechten is de tool beter ingericht. Hiervoor is gebruik gemaakt van C#, .NET, SQL Server, Signal R en MVC cliënt. Daarnaast is er een API bibliotheek opgebouwd in huidige ontwikkeling. Hierdoor kan er in de toekomst gemakkelijk worden uitgebreid en kunnen nieuwe koppelingen snel worden toegevoegd. Dit leidt tot een stabiel geheel dat continuïteit en groei mogelijk maakt.

De nieuwe versie van de tool is bijna opgeleverd, maar ondertussen zijn alweer nieuwe plannen ontstaan voor doorontwikkeling. Zo wordt voor een nieuwe samenwerking met een distributeur een uitbreiding in het systeem gebouwd en is de afhandeling van retourzendingen een vraagstuk voor de toekomst.

Proces en samenwerking

Het proces van de nieuwe tool voor Forever Direct begon met inventariseren en het verfijnen van het functioneel ontwerp. Na een basis te hebben gelegd, kon begonnen worden met de ontwikkeling, om uiteindelijk een mooi resultaat neer te zetten.

Tijdens het proces werd fijn en strak contact gehouden met de klant: wekelijks een vast moment voor afstemming met de klant, eens per twee weken een review van de sprints om te laten zien wat is opgeleverd en regelmatig contact om te kijken wat er speelt en te sparren over verdere mogelijkheden. Een fijne samenwerking zoals het hoort.