Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
Planningsysteem Morssinkhof Plastics B.V.

Een nieuw en efficiënt planningsysteem voor Morssinkhof Plastics B.V.

Een nieuw planningsysteem helpt Morssinkhof Plastics B.V. efficiënter te werken en maakt het bedrijf gereed voor toekomstige groei.

Morssinkhof Plastics Lichtenvoorde B.V. is onderdeel van de Morssinkhof – Rymoplast Groep. Een bedrijvengroep met tien bedrijven die actief zijn in de recycling van plastic uit- en afvalstromen. Morssinkhof - Rymoplast heeft een leidende rol in de Europese kunststofverwerkende industrie als recycler. Zij zijn sinds de opkomst van het gebruik van kunststoffen in de jaren ‘60 en ‘70 pionier in kunststofrecycling. Het bedrijf koopt kunststof uit- en afvalstromen aan, verwerkt deze stromen en levert hoogwaardige gerecyclede grondstoffen aan de kunststofverwerkende industrie. De recycling van plastics is een essentiële activiteit om een circulaire economie te realiseren. De activiteiten en omvang van de bedrijvengroep zijn in de laatste jaren sterk gegroeid. Intussen heeft het bedrijf meer dan 60 jaar ervaring in recycling van plastic uitval- en afvalstromen. Morssinkhof - Rymoplast bedient de Europese markt; van kleine bedrijven tot grote multinationals.

Morsinkhoff vrachtwagen
Morsinkhoff vrachtwagen

Een gevolg van de groei die de organisatie de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, resulteert in meer logistieke bewegingen voor de aanvoer van uit- en afvalstromen en de uitvoer van gerecyclede grondstoffen. Uiteindelijk bleek dat de oude systematiek van werken niet opgewassen was tegen de toekomst. Steeds vaker liepen medewerkers tegen inefficiëntie, foutgevoeligheid en beperkingen van het oude systeem aan. Aan Covadis de vraag om een planningsysteem te realiseren dat de werknemers niet tegenwerkt, maar juist ondersteunt!

Morssinkhof Rymoplast productiemedewerkers
Morssinkhof Rymoplast productiemedewerkers
De vraag

Kan Covadis een nieuw planningssysteem ontwikkelen?

Morssinkhof Plastics kwam naar Covadis vanwege problemen met haar planningsysteem voor inkomende en uitgaande vrachten. Binnen het oude systeem moesten orders handmatig overgetypt worden naar de Outlook agenda om het laden en lossen van vrachtwagens bij te houden. Dit had als voordeel dat de werknemers eenvoudig taken konden aanmaken, maar door de groeiende behoefte aan snelle, betrouwbare en up-to-date informatie uitwisseling tussen verschillende afdelingen bleek de ‘oude’ werkwijze niet langer toereikend.

Daarnaast betekent een groei aan klanten en orders ook dat er steeds meer maatwerk gevraagd werd, zoals specifieke klantwensen. Dit was destijds ingericht middels Excellijsten, maar deze manier van borging van informatie bleek ook mede door de groei niet meer passend.


De oplossing: Fase 1

Een overzichtelijke en gebruiksvriendelijke planningsapplicatie

In de eerste fase heeft Covadis voor Morssinkhof Plastics een applicatie gebouwd met Angular als front-end en een asp.net webapi back-end. De applicatie maakt gebruik van Microsoft SQL Server, draait bij Morssinkhof op het lokale netwerk en is gekoppeld met Microsoft Business Central waar de orders worden aangemaakt en de financiële afwikkeling plaatsvindt.

De nieuwe functionaliteiten en de voordelen

Gebruiksvriendelijk

De gebouwde applicatie is toegankelijk voor de gebruikers doordat deze zowel via web en mobiel is te bereiken. De applicatie schaalt bovendien automatisch mee naar een mobiele variant en het overzicht van de transporten kan in een dag- en een weekweergave bekeken worden. In de mobiele variant kunnen de transportgegevens gemakkelijk realtime op de werkvloer worden uitgelezen. Dit alles draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid van de applicatie.

Overzichtelijk

De applicatie creëert op verschillende manieren meer overzicht voor de gebruikers. Wanneer een order is gecreëerd in Business Central, komt deze automatisch bij (inkoop) laden of (verkoop) lossen te staan in de applicatie. Net als in de oude werkwijze hebben de verschillende vestigingen een specifieke kleur die automatisch wordt weergegeven als de vestiging gekozen wordt. Daarnaast kan de gebruiker zelf filteren op één of meerdere vestigingen, zodat enkel relevante informatie getoond wordt; dat zorgt voor een duidelijk overzicht!

Minder kans op fouten

Middels het koppelen van gecreëerde orders in Business Central aan de applicatie, hoeft data maar één keer ingevoerd te worden. Dat betekent dat data niet meerdere keren ingevoerd hoeft te worden. Hetgeen de kans op fouten vermindert.

Betere communicatie

Doordat alle informatie aangaande een transportbeweging vastgelegd wordt in de applicatie, kan er ook automatisch een transportbevestiging per mail worden verzonden. Voorheen moest de Planning elke transportbevestiging zelf aanmaken in Word en per mail versturen. Middels deze automatisering kan het proces efficiënter worden uitgevoerd en is de kans op fouten gereduceerd. Na het aanmaken van het transport wordt direct een opgemaakte bevestigingsmail naar de transporteur gezonden met de details. Beide partijen weten hierdoor waar ze aan toe zijn. Ook zijn bepaalde, specifieke klantwensen te vinden in het systeem en vastgelegd per klant, zodat hier altijd rekening mee kan worden gehouden.


Morsinkhoff
Morsinkhoff
Fase 2

Doorontwikkelen nieuwe functionaliteiten

Doorontwikkelen nieuwe functionaliteiten

Tijdens de tweede fase wordt de applicatie uitgebreid met nieuwe functionaliteiten. Het digitaliseren van transportdocumentatie en eventueel beeldmateriaal van transporten. Handig, want hierdoor is informatie centraal beschikbaar voor de verschillende afdelingen. Het terugzoeken van informatie is daardoor eenvoudiger geworden, omdat de vindbaarheid efficiënter geworden is. Daarmee maakt Morssinkhof Plastics een stap in verdere digitalisering van haar administratie.

De voordelen van het nieuwe systeem op een rij

  • Minder foutgevoelig, doordat er minder handmatig (papier)werk verricht hoeft te worden;

  • Meer overzicht voor alle gebruikers, doordat transporten per vestiging worden ingedeeld;

  • Meer realtime inzicht, doordat meerdere werknemers de status van transporten kunnen inzien en bijhouden;

  • Zekerheid, borging en digitalisering van informatie, doordat klantwensen zijn vastgelegd en dat zowel foto’s als documenten bijgevoegd kunnen worden.

Hoe verliepen het proces en de samenwerking?

Op basis van het initiële systeem van Morssinkhof Plastics, heeft Covadis een plan opgezet en een opzet gemaakt voor de webapplicatie. Vervolgens is gestart met een zeer uitgeklede webvariant van de gebruikte Outlook agenda voor de planningen. Deze is per blok uitgewerkt in sprints. Het detailscherm is op deze manier langzaam uitgebreid en steeds verder ontwikkeld. Op dit scherm kunnen werknemers van Morssinkhof Plastics informatie over transporten inzien en invoeren. In het begin was de samenwerking dus intensief met veel feedbackrondes, input en demo’s. Met deze demo’s werden werknemers van Morssinkhof Plastics, die weinig ervaring hadden met IT projecten, op weg geholpen. Dit helpt de werknemers nu effectief mee te denken in wat Covadis voor hen kan betekenen.

Sinds de oplevering van fase 1 in juli is de structuur van de samenwerking min of meer losgelaten, zodat Morssinkhof Plastics de applicatie kon testen. Eventuele complicaties of suggesties die naar boven kwamen voerde Covadis door. In fase 2 zal de samenwerking weer meer gestructureerd voortgezet worden.

Morsinkhoff Rymoplast
“We zijn tevreden over de samenwerking met Covadis. Een solide organisatie met veel kennis en ervaring over het digitaliseren van processen. Daarmee konden zij ons goed informeren over de mogelijkheden. Met name het meedenken en inleven in onze dagelijkse operatie heeft ervoor gezorgd dat we geruisloos een nieuw systeem hebben kunnen implementeren. We zijn ervan overtuigd dat we klaar zijn voor de toekomstige groei!”


Rik Eppingbroek – Operations Manager Morssinkhof Plastics

Het effect van de nieuwe applicatie

De nieuwe applicatie is sinds juli in gebruik door Morssinkhof Plastics. De gebruikers zijn erg enthousiast en tevreden. Het nieuwe systeem biedt een gestructureerde manier van werken, maar wel met voldoende flexibiliteit, waardoor Morssinkhof Plastics zich kan blijven onderscheiden middels het leveren van maatwerk en daarmee de toekomstige groei aankan. Bovendien is de kans op fouten significant verminderd en draagt het bij aan een stuk kwaliteitsborging Dankzij de simpliciteit kan iedereen de app gebruiken en binnen een paar klikken de status van transporten realtime inzien.

Er staan nog verschillende toevoegingen en aanpassingen op de planning voor de toekomst. Bovendien wordt de applicatie nog uitgerold naar de verschillende bedrijven binnen de Morssinkhof – Rymoplast Groep van Morssinkhof Plastics. De samenwerking met Morssinkhof Plastics is dus nog lang niet ten einde!


Klok icoon

Snel starten?

Geen probleem. Wij hebben een groot team en zijn flexibel ingericht.

Doelgericht icoon

Doelgericht

Nieuwbouw, moderniseren of doorontwikkeling. Altijd met een helder doel.

Puzzel icoon

Schaalbaar en flexibel

Klein beginnen. Groot groeien. Op- of afschalen? Doen we.

Veilig icoon

In jouw eigendom

De software is volledig jouw eigendom. Geen gedoe.

Gebouw icoon

50+ specialisten

Waarom ver zoeken als het ook in de buurt zit?!

Beste icoon

Hoog kennisniveau

En dat houden we zo.

Sparren over jouw softwarevraagstuk?

Covadis addick werkt

Addick Hutzezon

Adviseur

“Benieuwd hoe ons team voor jou van meerwaarde kan zijn? Ik denk graag mee over jouw softwarevraagstuk”

Bel mij: 0633726116

Hoi! Ik ben Addick. Wil je vrijblijvend sparren?

Covadis addick werkt