De truc is dus om meerdere informatiestromen te combineren en op basis daarvan de juiste beslissingen te nemen. In het geval van het weer is de historische weersinformatie van belang maar zeker ook de voorspelling en, niet minder belangrijk, de betrouwbaarheid van de historische voorspelling.
Bij Big Data gaat het dus niet alleen om het verzamelen van gegevens, maar ook om het juist combineren van alle informatie en het signaleren dat er nog meer informatie noodzakelijk is om, op basis van de informatie, betere beslissingen te nemen. Dit gezegd hebbende, besef ik dat we momenteel nog lang niet weten wat we allemaal op basis van alle informatie kunnen zien aan patronen en dus ook niet welke beslissingen we kunnen nemen. Laat staan welke informatie ook nog van belang kan zijn. Daarbij, terug naar de energiemarkt, is het logisch dat de zonnepanelen op de daken van invloed zijn op de afname van energie van een huishouden. Maar wie had tien jaar geleden verwacht dat er bij sommige huizen grote accu’s in de kelder of garage hangen om energie in op te slaan tegen de kosten van een laag tarief en ter verbruik op het moment van een hoger tarief? Deze technische vooruitgang zorgt er voor dat er meer mogelijk wordt, maar er dus ook meer en meer parameters nodig zijn om goede beslissingen te nemen. En dus moet er steeds meer informatie verzameld worden om allerlei invloeden te kunnen verwerken. Denk daarbij bijvoorbeeld ook aan de invloed van een groot sportevenement, zoals een wereldkampioenschap voetbal. Welke invloed heeft dit op het energieverbruik per huishouden en in de horeca? Is het dan CO2-technisch voor Nederland goed dat ‘ze’ (we spreken over een paar jaar misschien wel weer van ‘we’) zich niet geplaatst hebben?
En ja, zoals eerder in deze blog aangegeven gaat het in het geval van de energiemarkt voor de afnemers er vaak om de kosten zo laag mogelijk te houden. Maar uiteindelijk zorg je er met een goede voorspelling ook voor dat overproductie op het landelijke energienet beperkt blijft. Dat is niet alleen een kostenplaatje maar ook heeft het een milieuaspect. Dus eigenlijk kunnen we hier ook zeggen dat we met ons project de wereld weer een klein beetje verbeteren.
Big data, is dus niet alleen een term om te noemen om gevonden te worden in de 3.225.806.452 dagelijkse Google zoekresultaten, het kan ons allen simpelweg helpen.
….525.600 minuten dus, en nog geen seconde spijt van de beslissing om bij Covadis te gaan werken. Al mocht ik ‘vroeger’ maar liefst 108.343 meter en 7021 seconden reizen om op mijn werk te komen en ben ik nu na 11 kilometer en 14 minuten al klaar. Ja, soms kan ik de kleine aantallen ook nog wel waarderen.