Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X

Vervang handmatig werk met een AI chatbot

Met een systeem waar alle informatie over al je producten te vinden is, kunnen je werknemers in een paar klikken acties voor klanten uitvoeren. Handig, maar kan dat proces nóg verder geoptimaliseerd worden? Natuurlijk, met een chatbot!

Door vragen te stellen leidt een chatbot klanten naar de juiste artikelen. Hoe, waarom en wat je daaraan hebt lees je in deze blog.

Chatbot AI

Wat is het verschil tussen chatbots en conversational AI?

Oke, een chatbot met AI. In welk opzicht is dat anders dan de chatbots die we al ja-ren online zien? Het verschil tussen chatbots en conversational AI is subtiel. Over het algemeen worden onder chatbots programma’s geschaard die simpele algoritmes gebruiken om te reageren op commando’s of keywords.

Conversational AI is een term die wordt gebruikt voor de meer geavanceerde systemen die AI - met name NLP (natural language processing) - gebruiken en reageren op een natuurlijke, menselijke wijze. Deze systemen begrijpen context en emoties, en kunnen leren van interacties. Je krijgt dus relevantere antwoorden en de bot blijft leren.

Je kunt alle Conversational AI dus onder de noemer ‘chatbot’ scharen, maar niet elke chatbot gebruikt AI.

Chatbot met ai
Chatbot met ai

Waarom een chatbot en geen werknemer?

Chatbots die we voor onze klanten bouwen kunnen door de juiste vragen te stellen elke gebruiker naar het goede artikel wijzen. Dat kan een werknemer natuurlijk ook. Waarom is er dan gekozen om deze bot te ontwikkelen?

Het mooie van de chatbot is dat deze een deel van het werk overneemt. De werknemers kunnen nu focussen op dat wat AI niet kan. Zo zetten we in elke fase van het verkooptraject de juiste persoon - of chatbot - in!

Is de kans op fouten groter door AI?

Zoals we gewend zijn van AI, moeten we het eerst leren om zich te gedragen zoals wij dat willen. In het geval van de chatbot hebben we deze informatie gevoerd, waarop de bot advies gaat geven. De eerste periode wordt dit advies gecontroleerd door werknemers, maar er komt een moment dat de chatbot het begrijpt.

Dat wil niet zeggen dat de chatbot foutloos is. Nee, omdat de bot door mensen is getraind - en aangezien mensen niet foutloos zijn - is de chatbot niet zonder fouten. Dat kan ook niet.

Addick - contact

“De kansen zijn divers, maar wat zijn de beste voor jou? Laten we het uitzoeken!”

Nu digitaliseren als bedrijf

Met een divers klantportfolio zien we ze telkens weer: onnodig veel handmatige werkprocessen. 1 op de 3 bedrijven is nog niet voldoende gedigitaliseerd en dat is niet alleen slecht voor de positie ten opzichte van de concurrentie, maar ook arbeidsintensief en foutgevoelig.

Ben jij klaar om door te pakken net zoals onze andere klanten? Neem contact met ons op, dan bespreken we samen waar voor jou winst te behalen valt.

We helpen je graag, neem hier contact met ons op!

Anouk Portret