Joris is bereid antwoord te geven op die eerste vraag.
“Microservices zijn kleine stukjes software die afzonderlijk van elkaar worden ontwikkeld en deployed”, legt hij uit. “Ieder onderdeel heeft één kerntaak en werkt in een groter web samen om processen te optimaliseren. Als er een onderdeel uitvalt, blijft de rest werken. Het kan gaan om een paar onderdelen, maar het kunnen er ook tien- of honderdtallen zijn.”
"Essentieel is vooral de wendbaarheid op verschillende vlakken." Hermen, Projectleider Covadis
“Als term is Microservices ook een hypewoord”, reageert Hermen. “Het is een populair modewoord, maar lang niet altijd per se de beste oplossing.”
“Essentieel is vooral de wendbaarheid op verschillende vlakken”, vervolgt hij. “Stel je eens voor dat een applicatie facturen moet genereren. In een klassiek monolithische applicatie zou het één ding zijn. Bij Microservices zijn het kleinere componenten die zich los van elkaar bezig houden met bijvoorbeeld het berekenen van de factuur of het genereren van de PDF.”
“Stel nu dat er eenmalig veel facturen gegenereerd moeten worden. De monolith gaat alles tegelijk proberen te doen, met alle gevolgen van dien. Bij Microservices is het, zeker in combinatie met een cloud, mogelijk om de capaciteit tijdelijk op te schalen en te krimpen zonder dat er onevenredig extra kosten ontstaan. Je betaalt zodoende altijd voor wat je nodig hebt.”