1. Niet kunnen opschalen als jong bedrijf
Één van de grootste uitdagingen voor SaaS bedrijven is het gebrek aan ervaring en middelen. Het gebrek aan ervaring vloeit voort uit het feit dat veel SaaS bedrijven jong zijn, waardoor ze vaak niet de meest effectieve keuzes kunnen maken die groei stimuleert. Met als gevolg dat ze de snel groeiende competitie niet bij kunnen houden.
Het is daarom belangrijk om van het begin af aan de focus te leggen op een sterke fundering. Terwijl je meer ervaring opdoet en meer werk aan kunt, kun je geleidelijk aan opschalen en kun je de competitie aan.
2. Extra werk dat niet minder belangrijk is
Een bedrijf laten groeien is lastig genoeg zonder extra handelingen die veel tijd en middelen vragen. Denk aan:
Als SaaS bedrijf ben je afhankelijk van terugkerende inkomsten van klanten. Je product moet dus hoog in kwaliteit en betrouwbaar blijven.
Het schalen van een SaaS bedrijf kan lastig zijn, door een lastig in te schatten vraag voor je dienst.
Zorg ervoor dat je efficiënt opereert door (1) ervoor te zorgen dat je diensten goed omschreven en gemakkelijk te gebruiken zijn, (2) je interne processen te optimaliseren en (3) voorbereid te zijn op pieken in vraag door te zorgen dat de infrastructuur kan schalen met vraag.
3. Een groeiend klantenbestand en opschalen van IT
Elk snelgroeiend bedrijf heeft een ondersteunende IT infrastructuur nodig. Denk aan klantenservice, boekhouding en financiële systemen. Het opschalen van deze infrastructuur, die snel genoeg is om de klantvraag bij te houden, kan lastig te realiseren zijn. En dat leidt tot problemen of vertragingen voor klanten.
Een goed functionerende infrastructuur en goed klantenserviceteam zijn tevens een grote factor in de weg naar succes voor elk bedrijf. Een tevreden klant is immers vaak een terugkerende klant en zoals we bij uitdaging 2 vaststelden heb je deze klanten hard nodig. De investering waard dus!