Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
Hoe ga je er mee om?

Uitdagingen & valkuilen voor SaaS bedrijven

Met lagere kosten, gemakkelijke upgrades en goede schaalbaarheid wordt Software-as-a-Service (SaaS) gezien als de toekomst, voor kleine en grotere bedrijven. Een goed SaaS product kan bedrijven duurzaam helpen groeien, zonder zorgen over technische zaken en IT investeringen. SaaS heeft daarmee het landschap voor eindgebruikers en verkopers compleet veranderd. En dat heeft een markt opgeleverd waarin je erg succesvol kan zijn, maar die ook erg competitief is.

De wereld van SaaS is onderhevig aan constante verandering. Nieuwe technologieën worden ontwikkeld en de behoeftes van consumenten veranderen. Wil jij competitief blijven? Dan moet je je aanpassen en je bewust zijn van de valkuilen en uitdagingen die op de loer liggen. En die precies behandelen we in deze blog.

Barbara Trienen Photography IMG 2146 Covadis Sfeer februari22 185
Barbara Trienen Photography IMG 2146 Covadis Sfeer februari22 185
Uitdagingen & oplossingen

10 tips voor SaaS bedrijven

1. Niet kunnen opschalen als jong bedrijf

Één van de grootste uitdagingen voor SaaS bedrijven is het gebrek aan ervaring en middelen. Het gebrek aan ervaring vloeit voort uit het feit dat veel SaaS bedrijven jong zijn, waardoor ze vaak niet de meest effectieve keuzes kunnen maken die groei stimuleert. Met als gevolg dat ze de snel groeiende competitie niet bij kunnen houden.

Het is daarom belangrijk om van het begin af aan de focus te leggen op een sterke fundering. Terwijl je meer ervaring opdoet en meer werk aan kunt, kun je geleidelijk aan opschalen en kun je de competitie aan.

2. Extra werk dat niet minder belangrijk is

Een bedrijf laten groeien is lastig genoeg zonder extra handelingen die veel tijd en middelen vragen. Denk aan:

  • De diensten die SaaS bedrijven bieden zijn vaak erg complex en hebben veel losse onderdelen. Alle aspecten bijhouden en optimaliseren is daardoor lastig, maar van groot belang.

  • Als SaaS bedrijf ben je afhankelijk van terugkerende inkomsten van klanten. Je product moet dus hoog in kwaliteit en betrouwbaar blijven.

  • Het schalen van een SaaS bedrijf kan lastig zijn, door een lastig in te schatten vraag voor je dienst.

Zorg ervoor dat je efficiënt opereert door (1) ervoor te zorgen dat je diensten goed omschreven en gemakkelijk te gebruiken zijn, (2) je interne processen te optimaliseren en (3) voorbereid te zijn op pieken in vraag door te zorgen dat de infrastructuur kan schalen met vraag.

3. Een groeiend klantenbestand en opschalen van IT

Elk snelgroeiend bedrijf heeft een ondersteunende IT infrastructuur nodig. Denk aan klantenservice, boekhouding en financiële systemen. Het opschalen van deze infrastructuur, die snel genoeg is om de klantvraag bij te houden, kan lastig te realiseren zijn. En dat leidt tot problemen of vertragingen voor klanten.

Een goed functionerende infrastructuur en goed klantenserviceteam zijn tevens een grote factor in de weg naar succes voor elk bedrijf. Een tevreden klant is immers vaak een terugkerende klant en zoals we bij uitdaging 2 vaststelden heb je deze klanten hard nodig. De investering waard dus!



Barbara Trienen Photography IMG 1586 Covadis Sfeer februari22 91
Barbara Trienen Photography IMG 1586 Covadis Sfeer februari22 91

4. Uitbreiden naar nieuwe markten

Met een SaaS bedrijf uitbreiden naar een nieuwe markt; een mooie stap om groei te bewerkstelligen, maar niet zonder risico’s. Onthoud daarom de volgende punten:

  1. Haast je niet. Neem je tijd om de markt en potentiële klanten te leren begrijpen voor je de fout in gaat. Zijn er lokale gewoonten en etiquette? Of andere (culturele) verschillen?

  2. Onderzoek de markt. Is dit een goede match voor jouw product of dienst?

  3. Zorg dat je de juiste middelen hebt voor een succesvolle uitbreiding. Marketing, verkopers, klantenservice; alle componenten voor het bouwen van stevige relaties.

  4. Wees voorbereid op uitdagingen, een succesvolle uitbreiding is geen garantie.

Wij werken o.a. voor

Bolletje logo
Niewestroom logo
Van Raam logo
Venstertechniek logo
Beeckestijn Business School logo
Obelink logo
Ferro techniek
Qoffy Logo RGB hor Zwart blauw
Concrefy logo
Partners in mobiliteit logo
Forever direct logo
Nedgraphics logo
Instorebroadcast logo
Van Boekel Logo
Lin Qiot logo
Logo logo 1 384x125
Logo Geocare
Connected Green LOGO 1000 TR
Mombarg beton
Morsinkhoff Rymoplast
Logo Spatial Insight 2021
Palmsens Logo
Cooper Vision Logo Groot

5. Het juiste team voor je SaaS bedrijf samenstellen

Zoals in elke industrie en elk bedrijf is het vinden van het juiste talent voor je SaaS bedrijf niet makkelijk. Toch is een goed team cruciaal voor het succes van je bedrijf. Onze tips?

  1. Begrijp de cultuur van je bedrijf en het team dat jij wilt bouwen. Je nieuwe talent moet hierbij passen.

  2. Investeer in je werving pogingen. Stop het geld en de tijd nu in het vinden van de juiste werknemer, dan verdient het team dit binnen de kortste keren terug.

  3. Heb geduld, de juiste persoon staat niet altijd om de hoek te wachten.

  4. Krijg je in deze krapte niet de juiste mensen aan boord? Zoek dan een externe software leverancier die aansluit bij jouw bedrijfscultuur.

6. Het creëren van ambassadeurs

Nieuwe technologieën in gebruik nemen is voor veel mensen lastig, al helemaal als het gaat om SaaS producten. Je moet de tijd ervoor willen nemen, tegen verandering kunnen, thuis zijn in de digitale wereld, het product enigszins begrijpen en het nut ervan inzien. Dat zijn nogal wat voorwaarden die betekenen dat het voor SaaS bedrijven uitzonderlijk lastig is om ambassadeurs voor hun producten te krijgen.

Lastig, maar niet onmogelijk:

  1. Zorg dat je producten gemakkelijk in gebruik en goed te begrijpen zijn;

  2. Zorg voor een goed onboarding proces voor nieuwe gebruikers;

  3. Zorg voor overtuigende content over je product en de voordelen ervan voor gebruikers;

  4. Neem actief contact op met potentiële klanten, bijvoorbeeld met reviews van je product en webinars.

7. Integratieproblemen en -kosten voor de ontvanger

Integratie. Het is een belangrijk onderdeel van SaaS en bedrijven en kan tot allerlei problemen leiden. Denk aan het niet synchroniseren van boekhoud- of verkoopgegevens met het CRM en alle gevolgen van dien, maar denk ook aan:

  • Kosten die hoog oplopen door een IT-team van een klant dat niet vaardig genoeg is om een integratie vlekkeloos te laten verlopen;

  • On-premises software en SaaS-oplossingen gaan niet altijd goed samen, wat het voordeel van hybride technologie teniet doet;

De beste strategie om de integratiekosten te drukken en problemen te voorkomen is een oplossing te maken die naadloos integreert met alle systemen die een bedrijf gebruikt en bij voorkeur een open API heeft. Daardoor hoeft een bedrijf dat de SaaS wil gebruiken niet zelf nog allerlei partijen in te huren. Je kunt zelf ook een integratiepartner in de arm nemen die dit stukje maatwerk voor je uit handen neemt.
Barbara Trienen Photography IMG 1566 Covadis Sfeer februari22 88
Barbara Trienen Photography IMG 1566 Covadis Sfeer februari22 88

8. Access control en data-veiligheid

Wanneer een bedrijf over wil stappen naar de cloud, komt acces control om de hoek kijken. Controle-instellingen en acces control gaan niet altijd soepel over van traditionele software naar SaaS-oplossingen. Een IT-manager moet volledige toegang hebben.

Tegelijkertijd is dataveiligheid een grote uitdaging en angst voor je doelgroep. Word jij als provider gehackt, dan zal de hacker waarschijnlijk toegang krijgen tot andere klanten.

Verschillende veiligheidsmaatregelen die bedrijven in dit verband kunnen nemen, zijn onder meer het gebruik van 2-factor authenticatie en versleuteling van zowel de opslag als de transmissie van gegevens. Zorg als SaaS bedrijf ervoor dat jij dit tot in de puntjes geregeld hebt en de veiligheid van je klanten kunt garanderen.

9. Alles-in-één of toch niet?

Veel SaaS-leveranciers beweren alles-in-één-oplossingen te bieden, maar blinken slechts in één of twee dingen uit. Dit wil jij voorkomen! Zorg er gewoon simpelweg voor dat jouw belofte werkelijk is gefundeerd. Kwaliteit betaalt zich vanzelf uit.

10. Tijdsbeperkingen en een vlekkeloze overstap

De overstap van on-premises naar de cloud kan tijd kosten, wat van invloed kan zijn op de bedrijfsvoering en uiteindelijk op de inkomsten van je klant. Bedrijven die overstappen op de cloud hebben meestal haast om hun apps en diensten up-and-running te krijgen. Zorg er dus voor dat de integratie van jouw oplossing zo low-maintenance mogelijk is.

Wat kost een developer Whitepaper
Gratis download vol tips

Wat kost een ontwikkelaar?

Gebaseerd op meer dan 15 jaar ervaring. Gratis en vrijblijvend. Na het lezen van deze download kun jij een weloverwogen keuze maken in je SaaS project: neem je een ontwikkelaar in dienst en ga je zelf aan de slag of schakel jij (tijdelijk) één of meerdere developers in?

Klok icoon

Snel starten?

Geen probleem. Wij hebben een groot team en zijn flexibel ingericht.

Doelgericht icoon

Doelgericht

Nieuwbouw, moderniseren of doorontwikkeling. Altijd met een helder doel.

Puzzel icoon

Schaalbaar en flexibel

Klein beginnen. Groot groeien. Op- of afschalen? Doen we.

Veilig icoon

In jouw eigendom

De software is volledig jouw eigendom. Geen gedoe.

Gebouw icoon

50+ specialisten

Waarom ver zoeken als het ook in de buurt zit?!

Beste icoon

Hoog kennisniveau

En dat houden we zo.

Sparren over jouw softwarevraagstuk?

Covadis addick werkt

Addick Hutzezon

Adviseur

“Benieuwd hoe ons team voor jou van meerwaarde kan zijn? Ik denk graag mee over jouw softwarevraagstuk”

Bel mij: 0633726116

Hoi! Ik ben Addick. Wil je vrijblijvend sparren?

Covadis addick werkt