In de sessie vertellen de heren hoe de behoefte aan Application Insights ontstaan is vanuit de testers en support. Deze techniek laat live zien hoe meerdere applicaties tegelijkertijd werken. Ze hoeven niet los van elkaar gemonitord te worden. Bovendien wordt alles gelogd. Hierdoor is het heel gemakkelijk om het verleden van de software in te zien. De techniek is cross-platform. Het is dus niet gekoppeld aan een specifieke taal als .NET.
Eventuele problemen worden meteen gespot of zijn anders eenvoudig op te sporen
Ook als er iets verkeerd gaat aan de kant van de client wordt dat gelogd. Eventuele problemen worden meteen gespot of zijn anders eenvoudig op te sporen: of het nu een trage webbrowserpagina, een fout van de client of een false positive is.
Klinkt dat ingewikkeld? Dat valt wel mee. Ter vergelijking: stel je voor dat de software een peloton fietsers is en de developer een trainer. Dan ziet de trainer op zijn scherm dankzij Application Insights al dat een band zacht aan het worden is nog voor de fietser het zelf merkt. Het kan dan opgelost worden voordat de band daadwerkelijk lek is.
De developer moet wel scherp zijn op de logs en meldingen. Anders βvervuilenβ de vele meldingen het systeem.
Het bleef nog langer druk in de bar vanwege het heen en weer schieten van vragen en antwoorden. Uiteraard komen de ontwikkelaars later weer samen bij de volgende sessie.