Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X

7 keer wat levert een Servitization Model op in de maakindustrie

Spotify verkoopt je geen liedjes van artiesten, maar geeft je voor een vast maandelijks bedrag toegang tot hun muziek. Leveranciers van koffieautomaten bieden een onderhoudscontract aan en weer andere bedrijven hebben consultancy diensten ter aanvulling van hun producten.

Een servitization model staat voor veel bedrijven hoog op de prioriteitenlijst. Maar waarom? Wat houdt servitization precies in? En wat kan het opleveren?

Servitization

Servitization is een op diensten georiënteerd businessmodel

Wanneer je producten verkoopt, bieden concurrenten vaak vrijwel dezelfde producten aan. Je concurreert op prijs of levertijd en kunt daardoor veel geld mislopen. Met servitization stel je niet meer je product centraal, maar de wensen van de klant. Diensten dus, die klanten aantrekken en binden.

Een servitization model is daarmee een op diensten georiënteerd businessmodel. Een model dat veel voordelen oplevert, waaronder meer winst, een verhoogde marge, een sterke positie tussen concurrenten en zelfs een stijging van de beurswaarde.

Servitization zelf toepassen, hoe doe je dat?

Technologische mogelijkheden zijn de afgelopen jaren enorm toegenomen. Je klant volledig ontzorgen in plaats van enkel een product verkopen wordt daardoor steeds makkelijker. Hoe?

  1. Reactief onderhoud: bij een succesvolle overstap hoort reactief onderhoud. Voeg reactieve installatie-, onderhouds-, en hulpdiensten toe aan je producten. Gaat iets kapot? Dan stuur je de monteur langs.

  2. Producten slim maken: met technologie kunnen gegevens steeds makkelijker en sneller - realtime - verzameld en geanalyseerd worden. Dat helpt jou bijvoorbeeld bepalen wanneer een onderdeel het mogelijk gaat begeven, waardoor er proactief onderhoud moet worden gepleegd.

  3. Totaalbeleving rond je product: de laatste fase, de totaalbeleving. Denk aan een producent van koffieapparaten die de apparaten en onderhoud biedt, maar ook bijpassende kopjes, muziek en een barista voor evenementen. Daar hielpen wij ook Qoffy bij!

Concremote app proj
Concremote app proj
Een voorbeeld in de praktijk

Reactief onderhoud en slimme producten voor Concrefy

Voor Concrefy ontwikkelden we een nieuw softwareproduct dat inspeelt op onderhoud. Sensoren meten de conditie van betonnen (infra)constructies en sturen die data naar het online portaal. Hierdoor is altijd direct duidelijk wanneer onderhoud nodig is. Voordat het écht nodig is. Daardoor kan op tijd worden ingegrepen en kan concrefy de veiligheid van gebruikers waarborgen. Belangrijk bij bruggen, viaducten, gebouwen en andere betonnen constructies!

Maar hoe pak je dat aan en 7x wat levert servitization op?

Als je het goed aanpakt, kan servitization je heel wat opleveren. Van een voorspelbare bron aan inkomsten tot kansen voor een circulair businessmodel. Wij zetten het voor je op een rij:

  1. Groei in omzet: In plaats van diensten als kostenpost te zien, kan met servicecontracten extra omzet gegenereerd worden.

  2. Stabiliteit: Door klanten geheel te ontzorgen met een servicecontract, creëer je een constante geldstroom. Aan het begin van het jaar is daardoor al duidelijk wat de inkomsten gaan zijn en onderhoud kan in rustige perioden gepland worden.

  3. Productinnovatie: Servitization stelt je in staat om je producten te innoveren. Hoe? Door ze uit te rusten met sensoren en gegevens te verzamelen over, bijvoorbeeld, de gezondheid van onderdelen of onderhoudsproblemen. Daarmee kun je innoveren.

  4. Vergroot klantloyaliteit: Door een langdurige en intensieve samenwerking met klanten aan te gaan, krijg je tal van kansen klantloyaliteit te vergroten. Speel bijvoorbeeld in op behoeften of voorspel onderhoudsmomenten om downtime te voorkomen.

  5. Hogere barrières concurrentie: Een vast maandelijks bedrag of onverwachts hoge kosten door onderhoud? Voor de meesten is het eerste een veel aantrekkelijker optie. Voeg je diensten zoals onderhoudscontracten toe aan je producten, dan creëer je meerwaarde voor de klant. Bovendien verklein je de kans dat een klant overstapt naar een concurrent!

  6. Grotere afzetmarkt: Beperk je klanten niet tot het kopen van je producten. Kunnen ze ook huren, leasen of betalen naar gebruik, dan maak je producten met een hoge aanschafwaarde interessant voor meer mensen.

  7. Duurzaamheid: Duurzaamheid en circulariteit staan hoog op de lijst van prioriteiten. Door intensief en lang met klanten samen te werken, kun je jouw producten beter aansluiten bij de wensen van de klant. Onnodige opties voorkom je en producten krijgen een langere levensduur. Bovendien is huren en leasen is natuurlijk duurzamer dan verkopen!

Addick adviseur covadis
Addick adviseur covadis

Van producten naar diensten met technologie

Samengevat leidt servitization tot duurzame samenwerkingen. Niet meer ‘jij vraagt, wij draaien’, maar samen bouwen. Op de lange termijn leidt dat tot meer resultaat en waardevolle, toekomstbestendige(r) ondernemingen. Zo gezegd zo gedaan? Nee, servitization vraagt om een compleet andere benadering van productie en efficiëntie. Een radicale omslag dus.

Maar er bestaat technologie die dit mogelijk maakt. We helpen je graag ontdekken hoe technologie jou helpt overschakelen van een product georiënteerd bedrijf naar een bedrijf gefocust op diensten. Neem gerust contact op.

We helpen je graag, neem hier contact met ons op!

Anouk Portret